facebook_pixel

Tällä sivulla ohjeita Foam Rollerin käyttöön

Foam roller ohjeet

Mikä ihmeen Foam Rolleri?

Oletko koskaan kokenut että vaikka kuinka venyttelisit, niin liikkuvuus ei tahdo parantua eikä jäykkyydet lähteä? Lihashuolto foam rollerilla ja muilla itsehierontavälineillä voi olla vastaus ongelmiisi.

Foam Roller on tunnetuin lihasten itsehierontaan käytettävä väline.  Vaikka tällä sivustolla puhutaankin usein foam rollerista ei itsehieronta rajoitu foam rollerin käyttöön. Itsehierontavälineitä on monenlaisia, rullien ohella tavallisia ovat esimerkiksi hierontapallot, kepit ja koukut. Käytännössä ainoastaan mielikuvitus on rajana. Jos olisi miljonääri, voisi käydä hieronnassa vaikka joka päivä. Halvemmalla pääsee, kun hankkii foam rollerin alle yhden hieronnan hinnalla ja alkaa hoitamaan itseään ilmaiseksi.

Tutkimustietoa foam rollerista ja itsehieronnasta ei ole vielä paljoa, koska kyseessä on melko vähän aikaa yleisesti käytössä ollut menetelmä. Joistain asioista voidaan kuitenkin olla varmoja. Tiedämme että suurella osalla ihmisistä on lihaksissaan triggerpisteitä ja että nämä pisteet voivat aiheuttaa kipuja, huonoa liikkuvuutta ja motorisia ongelmia. Tutkimustietoa erityisesti lihaskalvojen roolista on vähemmän emmekä voi varmuudella sanoa niistä melkein mitään. Yleisesti voidaan todeta, että liikkumattomuus ja esimerkiksi liiallinen istuminen johtaa lihasten ja sidekudoksen lyhenemiseen, jumittumiseen ja huonoon toimivuuteen. Itsehieronnalla näitä jumeja eli triggerpisteitä, arpikudosta sekä adheesioita saadaan tehokkaasti avattua. Jumeja avaamalla ei ainoastaan paranneta kehon liikkuvuutta vaan lisätään myös lihasten voimantuottokykyä. Tuloksena on rennompi ja terveempi keho, mikä auttaa toimimista urheilussa ja arkielämässä.

Vaikka sinulla ei olisikaan liikkuvuus tai voimantuotto-ongelmia tai kovia triggerpistekipuja, niin putkirullaus kannattaa ottaa osaksi arkea kahdesta syystä. Ensinnäkin putkirullaus on loistava väline lihasten lämmittelemiseen ennen harjoitusta. Tässä se päihittää selkeästi tavallisen staattisen venyttelyn, koska se ei huononna suorituskykyä akuutisti. Kun rullaus tehdään osana lämmittelyä, se kannattaa tehdä kevyemmin kuin lepopäivänä tai harjoittelun. Perusteellinen rullaus tai hieronta on rasite kudoksille, josta ne tarvitsevat aikaa palautua. Toiseksi putkirullaus nopeuttaa palautumista vähentämällä harjoittelusta aiheutuvaa lihaskipua. Tiedät varmaan, miten jäykkä olo voi olla kovan harjoittelun aiheuttaman lihaskivun iskiessä. Tässä tilanteessa putkirullaus auttaa vähentämään lihaskipua ja jäykkyyttä.

Foam rollerin hyödyt lyhyesti:

  • Parantaa liikkuvuutta ja venyvyyttä
  • Vähentää lihaskipuja
  • Parantaa urheilusuoritusta kehittämällä hermoston voimantuotantoa
  • Nopeuttaa palautumista

Tässä muutamia video-ohjeita Foam Rollerin käyttöön eri kehonosille:

1) Itsehieronnan ja Foam Roller käytön ohjeet ja perusperiaatteet

 

2) Esimerkkiohje Foam Rollerin käytöstä selkäkivun hoidossa

 

3) Hollow Rollerin käyttöohje (toinen versio Foam Rollerista)

 

4) Esimerkkiohje Foam Rollerin käytöstä olkapään kivunhoidossa

Ja jos olet kiinnostunut kehonhuollosta ja liikkuvuuden kehittämisestä, lataa 23-sivuinen Kehonhuolto-opas ilmaiseksi tästä.