Mobilisointikurssimme kolmannessa osassa keskitymme olkaniveleen, jonka liikkuvuus on yhteydessä selän hyvinvointiin. Kurssimme aiemmat osat löytyvät täältä: Osa 1 ja Osa 2

Nykypäivänä vietetään paljon aikaa tietokoneella tai muuten vain istuessa. Työskentelyasennossa olkapäät ovat usein kääntyneet eteenpäin ja yläselkä lysähtää kumaraan. Tämä aiheuttaa monia ongelmia, joista yksi on hartioiden jämähtäminen eteenpäin. Yläselän painuminen kumaraan eli huono yläselän ryhti taas aiheuttaa selkä- ja niskakipuja ja vaikeuttaa yläselän lihasten aktivoitumista. Kipuja esiintyy usein ja monet hoitavat näitä vain särkylääkkeillä tai erilaisilla voiteilla. Nämä auttavat hetkellisesti kipuun, mutta itse aiheuttajaa ne eivät poista ja särky palaa jonkin ajan kuluttua uudestaan. Kipujen lisäksi huonoryhtinen selkäranka kuormittuu huomattavasti enemmän, joka voi aiheuttaa pidemmällä näkymällä vakavampiakin ongelmia.

Jos haluat välttyä säryltä ja selän ongelmilta, olisi olkaniveliä venyteltävä ja hierottava luonnollisen liikkuvuuden palauttamiseksi. Hyvä ryhti on selän toiminnan kannalta olennaista. Alla olevalla videolla on esitelty helppo ja tehokas venyttelyliike avuksesi. Lisäksi kannattaa hieroa olkaniveliäsi kotioloissa esimerkiksi Hollow rollerin ja hierontapallojen avulla, jotka löytyvät Oman kehon hierojan paketista.

Venyttely ja hieronta auttavat monissa tapauksissa, mutta välitöntä helpotusta se ei tuo. Muista siis jatkaa säännöllisesti hoitamista niin huomaat varmasti eron.

Iloisia venyttelyhetkiä,

Terveisin Peetu

Comments

comments