facebook_pixel

Niska- ja hartiakivut vaivaavat lähes kaikkia jossain vaiheessa elämää. Varsinkin toimistotyötä tai muuta paljon istumista vaativaa työtä tekevät kärsivät lihasjumeista niskan ja hartioiden alueella. Niskakivut voivat heikentää merkittävästi elämänlaatua ja olla yhteydessä muun muassa toistuvaan päänsärkyyn.

Monet ongelmista on onneksi ratkaistavissa itsenäisellä kotihoidolla. Tässä artikkelissa esittelemme joukon keinoja, joiden avulla voit saada nopeasti helpotusta niska- ja hartiakipuihin.

Huolehdi ergonomisesta työasennosta


Pyri työskentelemään mahdollisimman ergonomisesti ja vaihtelevasti. Myös lyhyet tauot näyttöpäätetyön välissä auttavat ehkäisemään ongelmia. Pyörittele hartioitasi tauoilla ja roiku, jos mahdollista. Leuanvetotanko pitäisi kuulua jokaiseen toimistoon nimittäin roikkuminen on loistavaa vastapainoa näyttöpäätetyölle.

Itselle mitoitettu työtuoli ja säädettävä pöytätaso vähentävät niskalihasten kuormitusta. Tietokoneella työskennellessä kyynärpäiden pitäisi olla lähellä vartaloa ja ranteiden tuettuina. Näyttöruutu on liian korkealla, jos sen yläosan tekstin voi nähdä vain, jos nostaa leukaa ylös.

Näppäimistön ja hiiren valinnalla voi ehkäistä niskajumeja. Näppäimistö on huono, jos se jättää hiiren niin kauas, että sitä on liikuteltava yläraaja koholla. Oma työpiste kannattaa tarkistuttaa työfysioterapeutilla, jos vain mahdollista.

Vältä kantamista toispuoleisesti


Valitse kevyt käsilaukku tai reppu ja vältä lataamasta liikaa kantamusta. Pyri kantamaan laukkuasi mahdollisimman tasapainoisesti. Jos kannat reppua, niin älä roikota sitä toisella olkapäällä. Kannattaa valita laukku, jossa paino on tasaisesti selässä, eikä vain rasittamassa yläselkää. Painavammille kuormille pyri ottamaan laukku, jossa on pyörät alla. Jos joudut kantamaan laukkua olallasi, niin vuorottele välillä puolta.

Kuvan mukainen tukeva reppu on hyvä valinta kantamiseen. Reppu kannattaa kiristää tukevasti etupuolen remmien avulla etenkin pidemmillä kantomatkoilla.


Käy niska-hartiahieronnassa


Jopa 70% hierojalle menevistä asiakkaista haluaa vain niska- ja hartiahierontaa. Tämä kertoo paljon niska- ja hartiakipujen yleisyydestä ja siitä kuinka paljon ne aiheuttavat harmia. Kertakäynnistä hierojalle voi olla hetkellistä apua. Kuitenkin samojen elämäntapojen jatkuessa vaivat palaavat usein nopeasti. Hierojalla pitäisi käydä säännöllisesti, jotta se yksinään auttaisi pitämään hartiaseudun lihakset hyvässä kunnossa. Jatkuva hartiahieronnoissa käynti ei ole halpaa huvia. Onneksi voit saavuttaa monet samoista hyödyistä yksinkertaisilla ja edullisilla kotihoidoilla.

Lämpöhoito voi helpottaa niska ja hartiakipuja


Lämpö rentouttaa lihaksia ja voi helpottaa lihasjumeja ja vähentää kipua. Lämmitä kylmä-kuuma pussi mikrossa, uunissa tai kuumassa vedessä niin lämpimäksi, että voit juuri pitää sitä ihollasi. Laita lämpöpussi vaivaavan lihaksen päälle ja anna sen olla siinä niin kauan, kunnes se on jäähtynyt.

niska-hartia venytys


Seuraavalla videolla esittelemme venytykset niskan ja hartiaseudun lihasten venyttämiseen. Näillä yksinkertaisilla venytyksillä saat kiihdytettyä aineenvaihduntaa ja parannettua liikerataa. Testaa niskan liikkuvuutta ennen ja jälkeen venytysten. Tiedät venytyksen tehonneen, jos saat päätäsi liikutettua suuremmalla liikeradalla.


Hartioiden hieronta kotona lacrossepallon avulla


Pienikokoinen hierontapallo kuten lacrossepallo on loistava apuväline niskan ja hartioiden hoitamiseen. Sen avulla saat kohdistettua hieronnan juuri sinne alueelle, missä sinulla on jäykkyyttä ja kipuja. Käytä malttia paineen kanssa etenkin kipeimpiin kohtiin. Hyvä lähestymistapa on hieroa ensin kipeimmän kohdan ympäriltä. Tämä jumikohdan ympäristön hieronta voi vapauttaa jumia kivuttomasti ja auttaa merkittävästi hartiakivun poistamisessa.

Seuraavalla videolla näytämme kuinka voit hoitaa hartiakipuja lacrossepallon avulla. Tämä hoito on erittäin tehokas. Saat kohdistettua niin hyvin painetta, että pidä maltti mukanasi. Vältä liian kovaa painetta ja kipua ja muista edetä hiljalleen lihasten tuntemuksia tunnustellen.

Ja jos haluat saada niskakivut kerralla kuntoon, hanki suosittu kehonhuoltopakettimme tästä. Hyödyt siitä taatusti! 

Tutustu kehonhuoltopakettiin tästä. 

Comments

comments