facebook_pixel

Ajoittainen niskakipu vaivaa valtavaa määrää suomalaisia. Etenkin istumatyötä tekevät kärsivät usein niska- ja hartia-alueen kivuista. Niskakivun hoitoon on onneksi olemassa tehokkaita ja yksinkertaisia harjoituksia.

Tässä artikkelissa esittelemme kolme tehokasta keinoa, joilla niskakivun hoito onnistuu ilman ammattilaisen apua. 

Parhaan tehon niskan hoitoon saat yhdistelemällä hierontaa ja venytyksiä.

——————————-

Aloita niskakivun omatoiminen hoito foam rollerin avulla seuraavan videon ohjeiden mukaisesti 

 

Istumatyötä tekevillä yleinen niskan ongelma on niin kutsuttu jännitysniska. Jännitysniska aiheutuu pitkittyneestä niskan lihasten staattisesta jännityksestä. Sen oireita ovat niska ja hartiaseudun jomotus ja heikkouden tunne. Myös päänsärky voi liittyä jännitysniskaan. Oikeanlaisen hoidon avulla voit päästä eroon myös jännitysniskasta ja sen aiheuttamista ikävistä oireista.

Foam roller on hyvä apuväline jännitysniskan hierontaan.

Lattialla hierottaessa se onnistuu pienellä liikkeellä ja varsin vaivattomasti. Pään paino tuo hoitoon sopivasti painetta. Ennen hieronnan aloittamista voit tunnustella käsillä kipeimpiä kohtia. Näin saat hyvän käsityksen siitä, että mihin alueisiin hoitoa kannattaa painottaa. Seuraavalla videolla esittelemme tekniikoita niskakivun hoitoon sekä foam rollerin että hierontapallojen avulla.

 

2) Tämän jälkeen ota hierontapallo. Saat hoidettua sellaisia niskan alueita, joita muuten ei voi itse hoitaa.

 
Pienikokoinen hierontapallo on loistava täsmäväline niskan ja hartioiden hoitamiseen. Sen avulla saat kohdistettua hoidon juuri sinne alueelle, missä on jäykkyyttä ja kipuja. Hieronnan paineen kanssa kannattaa käyttää malttia, ettei paina liian kovasti kipukohtaan.

Liian voimakas hieronta kipeään lihakseen ei välttämättä tuo helpotusta. Parempi tekniikka on hieroa kevyemmin kipukohdan ympäristöä. Seuraavalla videolla esittelemme hierontapallon käyttöä täsmäapuna niska- ja hartiakipujen hoitoon.

3) Viimeistele niskakivun hoito seuraavien tehokkaiden, mutta hellien venytysten avulla 

Niskan venyttelyä voit tehdä helposti istuviltaan tai seisten. Venyttelyssä on tärkeää edetä rauhallisesti ja välttää liian voimakkaita venytyksiä. Seuraavalla videolla esittelemme tekniikat niskan venyttelyyn. Näiden venytysten avulla saat venytettyä niskan lihaksia kaikista suunnista. Kokeile venytyksiä aloittaen maltillisella paineella.

Mistä tietää onko hoidosta ollut hyötyä? 
1) Jos kipu on hellittänyt
2) Jos huomaat, että saat venytettyä niskaa pidemmälle jokaisen venytyksen jälkeen. Tämä on hyvä osoitus hoidon välittömästä hyödyllisyydestä ja voi tehdä pään liikuttelusta eri suuntiin paljon miellyttävämpää.

 

Nämä alennukset voimassa vain hetken: 

Comments

comments

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}