facebook_pixel

Ruokailujen toteuttaminen mahdollisimman ravitsevasti, vähällä kannettavalla ja vaivattomasti on yksi keskeisiä haasteita etenkin pitkillä eräretkillä. Kompaktit ja helpot ravitsemusratkaisut tekevät myös päiväreissuista helpompia, kun mukaan ei välttämättä viitsi ottaa ollenkaan varsinaisia ruoanlaittovälineitä. Omat eräretkeni ovat tänä kesänä vaihdelleet kestossa päiväretkistä viikon mittaisiin vaelluksiin. Valmistautuminen näihin poikkeaa jonkin verran toisistaan.

Pitkät monen päivän vaellukset

Monen päivän vaelluksia suunniteltaessa mukaan on pakko ottaa energiamäärällisesti paljon ruokaa. Koska ruoan tarve on suuri, niin pitkillä reissuilla suosin yleensä mahdollisimman kaloritiheitä ruokia. Tällöin esimerkiksi perunat, juurekset ja tomaatit tippuvat vaihtoehdoista. Muutenkin vähän kaloreita sisältävät kasvikset korvautuvat tyypillisesti kaloritiheämmillä kuivatuotteilla.

Pitkillä reissuilla kotiin jäävät:
– vihreät kasvikset
– perunat
– tomaatit
– suurin osa hedelmistä

Ja mukaan lähtee:
– Kaurahiutaleita
– Pikariisiä
– Kuivalihaa
– Nyhtökauraa
– Oliiviöljyä
– Hunajaa
– Ambronitea

Yksi tapa saada monipuolisuutta ruokavalioon ja lisätä kasvisten määrää on ruokien kuivattaminen ennen reissuun lähtöä. Kasviksissa on yli puolet vettä, joten kuivaamalla veden pois niiden paino ja tilavuus tippuu murto-osaan. Kuivattamiseen voi käyttää kuivuria tai uunia pienimmällä mahdollisella lämmöllä. Tänä kesänä Lapissa mukanani oli muun muassa kuivattua parsakaalia, palsternakkaa ja sipulia. Lisäksi hyödynnän paikan päältä löytyviä kasviksia mahdollisuuksien mukaan. Lapin luonnossa kesällä olen hyödyntänyt väinönputkea ja variksen marjoja. Eteläisemmässä Suomessa valikoima villivihannesten ja marjojen suhteen on yleensä monipuolisempi, toki maastosta ja vuodenajasta riippuen.

Kalastusreissuilla tavoitteena on saada osa ravinnosta hankittua paikan päältä. Aina tämä ei kuitenkaan onnistua, mihin on syytä varautua. Kuvassa valmistelen harjusta syömäkuntoon Norjan pohjoisosissa. Kuva Lauri Hassi.

Lyhyet 1-2 päivän retket:

Tänä kesänä olen tehnyt paljon 1-2 päivän reissuja kiipeilyn merkeissä. Jos reissun kesto on alle 24 tuntia, niin en välttämättä ota mukaan lainkaan ruoan kypsennysvälineistöä. Tämä luonnollisesti rajoittaa vaihtoehtoja, mutta keventää kannettavia ja vähentää ruoan valmistukseen paikan päällä kuluvaa aikaa.

Lyhyiden reissujen suosikkejani:

– keitetyt kananmunat
– leipä
– säilykelihat ja kalat
– hedelmät
– Ambronite
– Suklaa

Ambronite ravitsemusratkaisuna retkiolosuhteissa

Yksi tärkeimmistä ruoista tämän kesän retkilläni on ollut kotimainen Ambronite juomajauhe. Kyseessä on kaurapohjainen hyvässä suhteessa hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiinia. Näiden lisäksi tuotteessa on runsaasti eri vitamiineja ja mineraaleja marjoista, mantelista, vihreistä kasviksista ja levistä. Kaikki ravinteet tulevat siis luontaisista raaka-aineista. Tuote on suunniteltu tarjoamaan kaikki tarvittavat ravinteet mahdollisimman kätevässä muodossa.

Valmistamiseen tarvitsee vain vettä ja shaker-pullon. Fyysisellä vaelluksella tai urheilusuorituksen lomassa kuten kiipeillessä haluan usein vain saada tarvitsemani energian, jotta voin jatkaa. Näissä tilanteissa Ambronite on ylivoimainen vaivattomuudessaan.


Toiminnantäyteisillä 1-2 päivän retkillä suosin mahdollisimman vaivattomia ruokailuratkaisuja kuten Ambronitea. Kuvassa olen valmistautumassa kiipeilysuoritukseen Repoveden kansallispuistossa Olhavan kallion huipulla.

Ambronite juoman löydät valikoimastamme. 20.8 mennessä tehtyihini tilauksiin kaupan päälle 3-4 pussia annospussia tuotteen muita makuversioita. Bonuksen arvo 14,70e-19,60e. Yli 50e tilauksiin määrä on neljä pussia.

Comments

comments